Sensory Play u dětí se speciálními potřebami (autismus, ADHD)

Sensory Play je pro vývoj dětí zásadní, ale u malých dětí s autismem nebo ADHD může mít i výrazné pozitivní účinky

1. Proč je Sensory Play důležité právě pro děti s autismem, ADHD

  • Děti s autismem nebo ADHD často prožívají hyper či hypo senzitivitu – buď jsou přecitlivělé na určité podněty, nebo naopak potřebují intenzivní smyslové stimuly. Sensory Play aktivity pomáhají mozku lépe zpracovávat tyto podněty a přispívají k emoční rovnováze .

  • Praxe prokázala, že Sensory Play může snížit úzkostlivost.

2. Jaké konkrétní výhody hraní přináší?

  1. 🎯 Lepší seberegulace

    • Hmatové podněty nebo silnější tlak (např. zátěžové pomůcky) pomáhají uklidnit nervový systém .

  2. 🧩 Zlepšení motoriky (jemné i hrubé)

    • Nabytí koordinace díky hraní např. s kinetickým pískem a dalšími materiály v sensory boxech, balanční aktivity apod. 

  3. 🧠 Rozvoj kognice a řeči

    • Hry stimulují schopnost řešit problémy, rozšiřují slovní zásobu („Tohle je hladké… studené… hrubé…“) a podporují myšlení.

  4. 🤝 Sociální dovednosti

    • Skupinové Sensory Play podporuje sdílení, střídání rolí, zlepšuje interakci s ostatními dětmi.

3. Co funguje – přehled ověřených aktivit

A) Sensory boxy

  • Stimulují hmat a jemnou motoriku.

  • Možné varianty: kinetický písek, přírodní materiály, voda apod.

B) Zátěžové pomůcky (deky, vesty)

  • Vytvářejí příjemný tlak, který působí zklidňujícím dojmem.

C) Pohybové aktivity

  • Houpačky, trampolína, skluzavka – podporují rovnováhu, tělesné uvědomění.

D) Hmatové desky, šustící hračky apod.

  • Různé textury, dále tzv. fidget spinnery, cvrnkací kuličky – pomáhají regulovat pozornost a uklidnit se.

E) Zvukové a hudební pomůcky

  • Bubny, bubínky, tišší melodie – rozvíjí sluchové vnímání a řeč.

F) Tvoření z přírodních materiálů

  • Bubliny, bahno, různé vůně (např. modelína s esenciálními oleji) – nabízejí hmatové i čichové podněty.

4. Jak přizpůsobit hraní

  • Řízené x volné aktivity – kombinujte řízené aktivity (s konkrétním cílem) s těmi volnými (neříkáme „jak to má vypadat“).
  • Odpočinkové zóny (prostor na odpočinek, uklidnění) – vytvořte koutek s tlumeným světlem, měkkými textiliemi.

5. Zásady bezpečného hraní

  • Sledujte reakce dítěte – střídejte aktivity podle potřeby dítěte.

  • Vyhýbejte se přetížení smyslů – méně je někdy více.

  • Zohledňujte hygienu, alergie, či zdravotní omezení.

  • Respektujte tempo a preference dítěte.

Sensory Play je pro děti s autismem a ADHD nejen účinným prostředkem sebeukáznění, uvolnění a rozvoje dovedností, ale i vstupní branou ke komunikaci, kreativitě a radostnému prožívání světa. Klíčové je přizpůsobit aktivity podle individuálních potřeb, vést hraní v souladu s odborníky a prostory k Sensory Play vybavit tak, aby podporovaly jak stimulaci, tak i chvíle klidu.

Různé tipy na aktivity najdete i v mém e-booku 🙂

Výše uvedené informace jsem čerpala z odborných zdrojů – stridesaba.com, theafca.co.uk, autismadhdconnection.com, skillpointtherapy.com, gratefulcareaba.com, pebblestherapycenter.in 

Jsem učitelka, nadšená čtenářka, cestovatelka a máma na plný úvazek dvou malých rošťáků. Ukazuji rodičům cestu do dětského světa a nabízím jim možnosti, jak pomocí Sensory Play mohou zábavnou formou u dětí rozvíjet kreativitu, motorické dovednosti a vnímání světa všemi smysly. Můj příběh najdete zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • Chcete svým dětem pomoct poznávat svět všemi smysly? Stáhněte si e-book zdarma :-)
  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Uvidíme se na Facebooku: